Nieuwe geometrische vorm ontdekt

Laurien Onderwater

31 juli 2018 15:59

geometrische vorm scutoid

Een groep onderzoekers zou onlangs een compleet nieuwe vorm hebben gedetecteerd. Waar het al die tijd zat verstopt? In je eigen cellen.

De wereld om ons heen bestaat uit allerlei geometrische vormen. Je hebt het bekende vierkant, de rechthoek, driehoek, het prisma, de bol en ga zo maar door. En nu kunnen we nog een vorm aan dit rijtje toevoegen: de scutoid (een Nederlandse vertaling voor het woord lijkt er nog niet te zijn).

Lees ook: ‘Nieuwe vorm van licht met drie fotonen gecreëerd’

Scutoid

Onderzoekers van de universiteit van Sevilla stuitten op deze vorm toen ze epitheelcellen onder de loep namen. Het epitheel bekleedt bijna alle oppervlakken in het lichaam van mensen en dieren, waaronder de huid, andere organen en bloedvaten. Deze cellen zitten dicht op elkaar gepakt.

Epitheelcellen moeten flexibel zijn. Wanneer tijdens de embryonale ontwikkeling organen worden gevormd, moeten de cellen meerekken en krommen met deze organen. Hierom werd lange tijd aangenomen dat ze kolom- of flesvormig zijn. Maar met behulp van computermodellen hebben de wetenschappers ontdekt dat epitheelcellen tijdens dit proces een andere vorm aannemen.

De onderzoekers bevestigden later de aanwezigheid van de nieuwe vorm in de epitheelcellen van de speekselklieren en embryo’s van fruitvliegjes.

Efficiënt

De wetenschappers noemden de vorm scutoid, vernoemd naar het scutellum: een driehoekig deel van borststuk van een insect. De scutoid zelf lijkt op een prisma met vijf licht hellende zijden en een afgeknipte hoek. Volgens het team is deze vorm nog nooit eerder beschreven in de wiskunde.

Alleen waarom nemen epitheelcellen deze vorm aan? Om het energieverbruik te minimaliseren en de stabiliteit, wanneer ze zo dicht op elkaar zitten gepakt, te maximaliseren, schrijven de onderzoekers.

Hoewel er nog veel onderzoek nodig is om te bevestigen hoe wijdverspreid de nieuwe geometrische vorm is binnen dieren en mensen, denken de wetenschappers wel dat de ontdekking veel kan betekenen voor het ontwikkelen van kunstmatige organen.

Het onderzoek staat gepubliceerd in Nature Communications.

Bronnen: Nature Communications, Lehigh University, Live Science