Nieuwe pleister kan hart repareren

Naomi Vreeburg

18 september 2015 13:00

Onderzoekers hebben een eiwit ontdekt dat de schade na een hartaanval kan herstellen.

Je moet er niet aan denken, maar stel: je krijgt een hartaanval. Gelukkig overleef je het en herstelt goed. Je rikketik heeft echter wel schade opgelopen, wat uiteindelijk kan leiden tot meer hartfalen. Een internationaal onderzoeksteam heeft nu een pleister ontwikkeld die deze schade kan repareren.

Eiwitpleister

Na een hartaanval loopt een hart onder andere littekens op. Dit kan ervoor zorgen dat je hart minder goed in staat is om bloed rond te pompen. Ook krijgen de hartspieren een flinke klap te verduren en sommige sterven af door gebrek aan bloeddoorstroming.

Bij een aantal diersoorten, waaronder de zebravis, worden deze hartspieren door het lichaam zelf hersteld. Het epicardium, een vlies dat het hartspierweefsel omgeeft, stimuleert deze reparatie. Om erachter te komen welke stoffen in de laag verantwoordelijk zijn voor het herstel, zijn 300 proteïnen in het epicardium onder de loep genomen. Hieruit is gebleken dat één eiwit een belangrijke rol speelt bij dit proces: FSTL1.

De pleister die de onderzoekers ontwikkelden, werd allereerst doordrenkt met dit eiwit. Vervolgens werd de patch ‘geplakt’ op de harten van varkens en muizen die net een hartaanval hadden doorstaan.

Verbeterde bloedstroom

Het team ontdekte dat de bloedstroom van de dieren na een hartaanval daalde tot 30 procent. Al een week nadat de pleister was aangebracht op het hart van de beestenpatiënten verbeterde deze bloedstroom tot 40 procent. En drie tot zeven weken later was de hartfunctie bijna helemaal hersteld. De onderzoekers merkten bovendien op dat de dierenharten minder littekens ontwikkelden.

Natuurlijk moet eerst nog worden uitgezocht of de pleister bij mensen ook goed werkt. Daarom staan voor 2017 klinische onderzoeken bij onze soort gepland. Wie weet levert dit binnen vijf tot tien jaar de oplossing voor een gebroken hart op.

Bronnen: Nature (1), Nature (2), IFL Science