Nieuwe techniek voor fraaie skeletfoto’s

André Kesseler

04 oktober 2018 08:59

dierskeletten

Wetenschappers van de Universiteit van Kansas hebben een nieuwe manier ontwikkeld om dierskeletten beter te kunnen bestuderen.

Biologen en paleontologen maken al heel lang foto’s van allerlei dieren voor anatomische studies. Dat wordt gedaan door spieren en ander weefsel te verwijderen met ‘vleesetende’ enzymen en de skeletten vervolgens te fotograferen. Maar dat is niet optimaal.  “Het probleem is dat je de dieren dan niet meer in een natuurlijke positie kunt fotograferen.” zegt hoofdonderzoeker Leo Smith van de Universiteit van Kansas. “Zonder het omringende weefsel worden de skeletten slap en nutteloos, als een stapel kleren die je in een hoopje op de grond hebt gegooid. We wilden het vermogen om ze te poseren.”

Dat kreeg het team voor elkaar door een soort gel te maken van glycerine en gelatine die heel langzaam stijf wordt. Daardoor kunnen de onderzoekers de skeletten een natuurlijke pose geven en er heel fraaie, supergedetailleerde foto’s van maken. Nadat de hoge-resolutiefoto is gemaakt, kan de gel er eenvoudig af worden gewassen en kan het skelet voor allerlei andere onderzoeken worden gebruikt.

Bronnen: Universiteit van KansasPopular Science