Ook roofdieren moeten niet te veel snacken

KIJK-redactie

16 oktober 2015 11:00

Vreemde prooien mogen als snack het dieet van een roofdier aanvullen, maar niet zomaar vervangen.

Net zoals jij niet alleen maar patat zou moeten eten, maar ook groente en vlees, zo zou een roofdier niet alleen maar invasieve prooidieren moeten eten, maar ook zijn originele dieet blijven volgen. Dit hebben wetenschappers geconcludeerd in het vaktijdschrift Ecology Letters.

Diersoorten die ergens niet thuishoren maar toch invasief binnendringen, weten een ecosysteem soms flink te ontregelen. Ze kunnen het voedsel van de oorspronkelijke bewoners opeten en hun schuilplaatsen inpikken. Onderzoekers van de The Ohio State University en University of Georgia onderzochten wat de gevolgen zijn voor inheemse roofdieren wanneer deze zich tegoed doen aan zulke indringers.

Niet gewend

Ze bekeken de interacties tussen 47 verschillende prooien en 93 soorten rovers. Daaruit bleek dat roofdierpopulaties tot bijna 60 procent konden groeien bij een invasie van vreemde prooidieren. Maar onder één voorwaarde: de oorspronkelijke prooien moesten ook blijven bestaan. De roofdieren deden het lang niet zo goed als ze volledig op het exotische voedsel overschakelden.

De onderzoekers maken hieruit op dat het oorspronkelijke dieet van roofdieren erg belangrijk voor ze is en blijft. “Waarschijnlijk zijn de nieuwe prooidieren niet zo voedzaam of zijn de roofdieren niet gewend ze te eten waardoor ze slecht verteren”, zegt Lauren Pintor, ecoloog en een van de onderzoekers.

Positief én negatief

De populatiegroei bij een combinatie van vreemde en originele prooien valt te verklaren doordat het dieet wel wordt aangevuld, maar dat de ‘gezonde’ oorspronkelijke prooien ook nog worden gegeten. Bedenk zelf maar: je kunt best af en toe een patatje eten en gezond blijven, maar uiteindelijk heb je ook je groentes nodig.

Met dit onderzoek laten de universiteiten zien dat invasieve diersoorten best een positief effect kunnen hebben. Toch willen ze milieuorganisaties ook helpen bepalen in welke situaties invasieve diersoorten wel schadelijk zijn voor een ecosysteem.

Bronnen: Ecology Letters, Phys.org