‘Opgroeien in armoede verandert DNA’

Laurien Onderwater

26 mei 2016 13:07

Opgroeien in armoede verandert DNA

Groot worden onder erbarmelijke omstandigheden treft je DNA en verhoogt het risico op een depressie, zo claimen onderzoekers.

We weten allemaal dat opgroeien in een welvarend gezin een stuk zorgelozer is dan je ontwikkelen in een armoedige omgeving. Niet alleen financieel, maar ook emotioneel. Nu hebben onderzoekers ontdekt dat groot worden in een huishouden met een lage sociaaleconomische status ook zijn stempel kan drukken op het DNA.

Genetische verandering

Tijdens het onderzoek werden 132 Kaukasische jongeren, in de leeftijd van 11 tot 15, drie jaar lang bestudeerd. De koters kwamen uit huishoudens variërend van een lage tot hoge sociaaleconomische status. Tijdens een van de experimenten moesten de tieners naar foto’s van bange gezichten kijken, terwijl ze in een fMRI-scanner lagen.

Het team stuitte bij de jongeren uit achterstandssituaties op een veranderde expressie van het SLC6A4-gen. Dit gen oefent invloed uit op de amygdala – een hersengebied dat met name betrokken is bij negatieve emoties. De amygdala was actiever bij tieners afkomstig uit een arm gezin, toen ze naar de bange gezichten keken.

Depressies

De proefpersonen met een actievere amygdala rapporteerden later ook te kampen met depressies. Vooral bij degene die uit een familie kwam waar depressies niet ongewoon zijn. Volgens Sandra Heil van het Erasmus MC kan dit onderzoek belangrijke consequenties hebben voor de behandeling van depressies. “Maar dan moet het gevonden effect van de onderzoekers kunnen worden bevestigd.” En daarvoor is meer onderzoek nodig.

Dit is een van de eerste studies die sociaaleconomische status linkt aan een veranderde genexpressie. Het enige jammere is dat er niet heel veel proefpersonen meededen aan het onderzoek. Nog meer reden voor de wetenschappers om er dieper in te duiken.

Bronnen: Molecular Psychiatry, ScienceAlert, Independent