Picture Perfect: close-up van hersencellen

Laurien Onderwater

24 februari 2020 08:59

hersencellen stamcellen

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een kleurrijke plaat van neurale stamcellen met een donker randje.

Tegenstrijdiger kan bijna niet; dat iets dat zo akelig is ook zo mooi kan zijn. De kleurrijke foto laat namelijk neurale stamcellen van muizen zien die worden gebruikt om glioblastoom te onderzoeken, een van de ergste vormen van hersenkanker.

Lees ook: Picture Perfect: Knip- en plakwerk

Fraaie hersencellen

De Britse onderzoeker Sumana Shrestha legde dit proces vast met een confocale laserfluorescentiemicroscoop. Dit apparaat maakt opnames van cellen zonder dat die ervoor in plakjes hoeven te worden gesneden.

De stamcellen zijn gemarkeerd met fluorescente kleurstoffen. Zo worden in het groen astrocyten aangegeven. Deze stervormige steuncellen liggen tussen bloedvaten en een neuronen (zenuwcellen, in het rood aangegeven). Een van hun taken is ervoor zorgen dat niet alle stoffen uit het bloed kunnen migreren naar de vloeistoffen van de hersenen.

In het blauw zie je microRNA: moleculen in cellen die reguleren welke genen aan of uit worden gezet, en die ernstige storingen in kanker kunnen veroorzaken. Shrestha onderzoekt of het aanpassen van deze microRNA-niveaus de ziekte minder agressief en makkelijker te behandelen kunnen maken. En dat is het ultieme doel.

Bron: New Scientist (UK)