Picture Perfect: twee bijtertjes

Laurien Onderwater

08 oktober 2018 08:59

adder

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een adder met niet één, maar twee koppen.

Je vindt ze tof of je gruwelt er (net als Indiana Jones) van: slangen. De laatste groep zal dan ook extra griezelen bij het zien van deze foto van een tweekoppige adder. De jonge koperkop (Agkistrodon contortrix) werd een paar weken terug aangetroffen in Virginia door een vrouw in haar achtertuin.

Het tweekoppige reptiel heeft twee breinen, twee luchtpijpen en twee slokdarmen. Verder delen de twee hoofden het hart en de longen. Biologen denken dat beide hoofden in staat zijn om te bijten en gif te verspreiden en de prooi te verorberen. Maar dat is het hem nou juist: wie eet hem op? Het linker hoofd of het rechter? Deze constante strijd maakt de beesten erg kwetsbaar in het wild en daarom worden ze zo weinig aangetroffen: de overlevingskansen zijn niet bijster groot.

De adder (of de adders?) zijn ondergebracht bij een herpetoloog (een wetenschapper die reptielen en amfibieën bestudeert) die, naar eigen zeggen, veel verstand heeft van deze slangensoort. Als de gevonden slang lang genoeg in leven kan worden gehouden, zal deze waarschijnlijk worden gedoneerd aan een dierentuin. Laten we dat maar hopen, want geef toe: dit ziet er toch kicken uit?

Bronnen: Live Science, Washington Post