Picture Perfect: uitvlieger

Naomi Vreeburg

2019-08-19 08:59:01

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: dit insect onderging een complete metamorfose.

In de zomer kun je zwermen van de dansmuggensoort Chironomus plumosus voorbij zien vliegen. Maar je hoeft niet te vrezen dat ze je lekprikken, want deze muggen slurpen geen bloed. Toch worden de larven vanwege hun rode lijf bloedwormen genoemd. Deze kleur danken ze aan hun ademhalingssysteem.

metamorfose

Klik op de foto op hem te vergroten.

Daar komen huidpigmenten in voor met hemoglobine, het zuurstofbindende eiwit dat ook ons bloed zijn rode kleur geeft en waarmee C. plumosus zuurstof uit de lucht opneemt. Het uiterlijk van jong en oud verschilt behoorlijk; waar de larve wel wat weg heeft van een misvormd vogeltje, ziet de volgroeide mug eruit als een oud mannetje met een snor…

Deze foto’s zijn afkomstig van het beeldverhaal ‘Uitvliegers’ te vinden in KIJK 9/2019. Hierin vind je nog meer beelden van voor- en na-foto’s van de gedaanteverwisseling van insecten.

Beeld: O. Meckes en N. Ottawa/Eye of Science/SPL/ANP