‘Wat had ik een hekel aan de practicumlessen biologie’

Naomi Vreeburg

21 juli 2017 11:00

practicumlessen

Redacteur Naomi Jansen verveelde zich stierlijk tijdens de practicumlessen biologie. Maar gelukkig worden er ook nog toffe experimenten uitgevoerd.

Mag ik even klagen? Echt heel eventjes maar. Wat had ik toch een gruwelijke hekel aan de practicumlessen tijdens mijn opleiding biologie. Urenlang door een microscoop turen om een glimp op te vangen van een of andere bacterie die ik vervolgens moest natekenen. Hallo, je kunt toch ook foto’s van deze krioelende wezentjes zien als je even googelt?

En, een zijspoortje, waarom moest ik zelfs bij zo’n tekenopdracht met onschuldige bacteriën een laboratoriumjas aan? In die krengen kun je wonen als je 1 meter 61 bent.

Kunstmatig leven scheppen

Nee, ik snapte het nut er totaal niet van en verveelde me stierlijk in het laboratorium. Maar gelukkig voeren wetenschappers in die witte ruimtes vol petrischaaltjes en reageerbuizen ook nog spannende experimenten uit. Want zeg nu zelf: kunstmatig leven scheppen, dat klinkt absoluut niet als een saai proefje.

Voor deze KIJK-editie zocht Marysa van den Berg uit hoever de wetenschap al is met het ontwikkelen van leven uit bijna niets (pagina 14). En hoewel er nog geen handen uit petrischaaltjes komen schieten, zoals op de toffe illustratie op de cover, zijn we al aardig op weg.

Zo kunnen we vrijwel elk molecuul maken en is het nabootsen van een volledige DNA-streng ons ook niet meer vreemd. En biologen zijn zelfs al in staat deze onderdelen samen te voegen, ze aan te zetten tot vermenigvuldigen en tijdens dit proces mutaties te laten ontstaan. De sleutel tot evolutie!

Voor God spelen

Of ik niet bang ben dat het uit de hand loopt als wetenschappers ‘voor God gaan spelen’ en leven gaan creëren? Eigenlijk niet. Wij maken het hoogstwaarschijnlijk niet meer mee dat het eerste complexe wezen uit een petrischaaltje kruipt, en de onderzoekers hebben het tot nu toe helemaal onder controle.

Eerlijk gezegd ben ik banger voor mensen die denken dat ze God zijn en daarom het recht hebben om dood en verderf te zaaien, zoals Anders Breivik deed. Alweer zes jaar geleden richtte de extreemrechtse Noor in zijn eentje een bloedbad aan op het eiland Utøya. Al geloven complotdenkers natuurlijk dat de vork bij deze aanslag anders in de steel zat. En dat lees je dan weer op pagina 26!

Deze redactioneel verscheen ook in KIJK 8/2017.

Beeld: Mark Vreeburg