Professor stopt schillen in de tank

André Kesseler

21 februari 2010 13:27

In Florida is een nieuwe manier ontdekt om biologische afvalproducten in ethanol om te zetten. Een bruikbare grondstof daarvoor: sinaasappelschillen.

Brandstof uit biomassa leek zo’n goed idee, maar er is veel landbouwgrond voor nodig en dat drijft de voedselprijzen op. Bovendien kun je erover twisten of het wel zo ‘groen’ is. Op dit moment wordt bijvoorbeeld maïszetmeel via fermentatie omgezet in ethanol, en daarbij komen volgens Henry Daniell van de University of Central Florida meer broeikasgassen vrij dan bij de productie van benzine. Er is dus een andere aanpak nodig.

Daniell stelde verschillende cocktails samen met elk minimaal tien enzymen die allemaal in de natuur voorkomen. De wetenschapper en zijn team kloonden de genen van bijvoorbeeld bacteriën en schimmels die hout laten rotten en brachten die over op tabaksplanten, zodat die de benodigde enzymen kunnen produceren. Op die manier kunnen ze veel goedkoper worden verkregen dan wanneer er synthetische kopieën van moeten worden gemaakt.

Welke mix wordt ingezet, is afhankelijk van de grondstof. Papier heeft bijvoorbeeld andere enzymen nodig dan sinaasappelschillen. De enzymen zetten de biologische afvalproducten om in suiker en daar kan vervolgens ethanol van worden gemaakt. Een aanpak die volgens Daniell een stuk groener is dan de huidige methodes.

Daniell richtte zich voornamelijk op sinaasappelschillen omdat die in Florida in nogal ruime mate voorhanden zijn. Volgens de Amerikaan is er genoeg om elk jaar 900 miljoen liter ethanol aan te onttrekken.

Bronnen: ScienceDaily