Raven onthouden het wanneer ze in de maling zijn genomen

Laurien Onderwater

13 juni 2017 11:00

raven

Probeer raven niet voor de gek te houden, want de vogels onthouden dat zelfs na ruim een maand nog.

Kraaiachtigen, zoals kraaien en raven, zijn bijzonder slimme beesten. Ze kunnen causale verbanden leggen ze hechten waarde aan eerlijkheid. Tot zover niks nieuws onder de zon. Maar een groep wetenschappers van de universiteit van Wenen heeft ontdekt dat de vogels ook lange tijd kunnen onthouden door wie ze zijn beduveld.

In het ootje genomen

De onderzoekers leerden de beesten eerst te handelen met mensen door een stuk brood om te ruilen met een stuk kaas – wat raven veel lekkerder vinden. Zodra de vogels gewend waren aan deze goede deal, dupeerden sommige mensen de vogels expres, door het brood van de vogel te ontvangen maar de kaas niet terug te geven. Sterker nog, het brood werd samen met de kaas voor de neus, eh snavel, van de raaf opgepeuzeld.

De vogels voelden zich sterk in de maling genomen en wilden niet meer ‘handelen’ met de oneerlijke mensen. Na twee dagen hadden de raven nog steeds onthouden door wie ze eerlijk waren behandeld en door wie niet; met de laatstgenoemden wilden ze nog steeds niet ruilen. Zelfs na ruim een maand weigerden de kraaiachtigen om zaken te doen met de oneerlijke mensen.

The Birds

Volgens het team tonen deze resultaten dat raven heel goed in staat zijn te onthouden met wie ze goed kunnen samenwerken (de eerlijke mensen) en wie ze negeren (de oneerlijke mensen), zelfs na slechts één keer gedupeerd te zijn. Ook gaven de resultaten de onderzoekers informatie over de sociale interacties tussen raven.

De resultaten verbazen Pim Martens, van de universiteit van Maastricht, niks. “Ik heb het altijd wat arrogant gevonden om te denken dat wij mensen nu zo bijzonder zijn in ons cognitieve vermogen ten opzichte van vele dieren.”

Probeer raven dan ook niet voor het lapje te houden. Straks staan ze je nog met een grote groep op te wachten om wraak te nemen…

Bronnen: Animal Behaviour, New Atlas, Phys.org

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!