Rotte tomaten gaan stroom leveren

André Kesseler

18 maart 2016 13:00

In een speciale brandstofcel kan met rottende en onverkoopbare tomaten elektriciteit worden opgewekt.

Wie had gedacht dat rotte tomaten nog eens nuttig konden zijn? Nou, de onderzoekers van de South Dakota School of Mines & Technology, van de Princeton Universiteit en van de Florida Gulf Coast University. Zij gebruiken het vergane voedsel om elektriciteit op te wekken. Eén van hen, Namita Shrestha, zegt over het onderzoek: “We kwamen erachter dat verrotte en beschadigde tomaten die na de oogst overblijven, een goede bron voor elektriciteit kunnen zijn als je ze in een biologische of microbiële brandstofcel stopt.”

396.000 ton

De tomaten worden in de brandstofcel door de bacteriën afgebroken en bij dat chemische proces komen elektronen vrij die je in een elektrochemische cel (een soort batterij) op zou kunnen vangen. In het filmpje hieronder legt de hoofdonderzoeker met de fantastische naam Venkataramana Gadhamshetty precies uit hoe het werkt.

In de proefopstelling levert 10 milligram tomatenafval zo’n 0,3 watt op. Dat is niet veel. Maar als je het op zou schalen, kun je met de 396.000 ton tomatenafval die alleen al in Florida wordt geproduceerd, heel attractiepark Disney World 90 dagen lang van stroom voorzien. En met een totale wereldwijde tomatenproductie van meer dan 150 miljoen ton, waarvan altijd een aardig percentage uitvalt, zou dat best een leuke groene manier kunnen zijn om elektriciteit op te wekken.

Bronnen: South Dakota School of Mines & Technology, Popular Science