Spermacellen met helmpjes vernietigen kanker

Naomi Vreeburg

13 april 2017 11:00

muizensperma

Duitse wetenschappers hebben een ietwat aparte manier gevonden om tumors aan te pakken: spermacellen van de stier.

Een leger spermacellen met ijzeren helmpjes op hun kop: daar win je de oorlog niet mee. Maar Duitse onderzoekers hopen er kanker in het vrouwelijk voortplantingskanaal wel mee te kunnen verslaan. In het laboratorium vuurden de wetenschappers deze bewapende zaadcellen af op tumoren – met succes.

Spermacellen

Oliver Schmidt en zijn team dompelden de spermacellen, afkomstig van stieren, eerst onder in Doxorubicin – een medicijn dat kanker aanpakt, maar zaad met rust laat. Vervolgens werden de koppen van de spermacellen bevestigd aan ieniemienie hoedjes met een ijzeren coating, gemaakt met een speciale 3D-printer.

Door de ijzeren coating konden de onderzoekers de zaadcellen met behulp van magneetvelden naar de juiste plek lokken. Op het moment dat het helmpje de tumorcel raakt, knalt het open en schiet de spermacel met Doxorubicin de cel in. Binnen twee dagen merkten de onderzoekers dat het medicijn goed werk verrichtte: er kwamen meer kankercellen om dan in de controlegroep.

Witte bloedcellen

Schmidt geeft wel toe dat het testen op menselijke patiënten nog niet in zicht is. Er moeten eerst wat hordes worden genomen. Zo remmen de gekke hoedjes het sperma met 43 procent af; niet heel handig als je het medicijn snel in het lichaam wil brengen. Ook moet er een oplossing worden gezocht voor de ijzeren helmpjes die niet in het lijf achter mogen blijven.

Het is overigens niet de eerste keer dat wetenschappers onderzoeken welke cellen het beste een kankermedicijn naar de juiste plek kunnen brengen. Zo is het onlangs ook geprobeerd met witte en rode bloedcellen. Maar Schmidt en collega’s zoeken hun heil dus liever in stierensperma…