Orale seks: deze spin is er goed in

Naomi Vreeburg

07 mei 2016 09:00

orale seks

De mannetjes van deze spin likken de genitaliën van hun bedpartner wel honderd keer per daad.

Het seksleven van spinnen lijkt er steeds spannender op te worden. Onlangs lazen we nog dat de mannelijke kraamwebspin zijn bedpartner vastbindt tijdens de daad en nu blijkt dat de wielwebspin Caerostris darwini een koning is in orale seks. En het gedrag vertoont het beestje niet alleen voor het paren. Maar ook erna en tussendoor. Tot wel honderd keer per vrijpartij!

Sperma vernietigen

Het is niet de eerste keer dat dit fenomeen bij dieren is gezien, maar het komt niet heel vaak voor. De meeste voorbeelden zijn afkomstig van zoogdieren: leeuwen, hyena’s, vleermuizen en dolfijnen zouden ook doen aan orale seks. En naar verluidt vertonen ook de weduwspinnen dit gedrag, maar niet zo intens als de Caerostris darwini.

Het lijkt bij deze wielwebspin echt een verplichting te zijn. De onderzoekers die het gedrag vastlegden (zie hierboven) denken dat het de kans op bevruchting verhoogt. Ook zou het kunnen dat de enzymen in het speeksel van de mannenspin het sperma van de vorige bedpartner van het vrouwtje vernietigen.

Opeten

Of het vrouwtje de orale seks hem in dank afneemt? Vast wel. Maar milder wordt ze er niet van. Na afloop kan ze het mannetje nog steeds opeten als ze daar zin in heeft. Hoe goed hij ook zijn best heeft gedaan.

Bronnen: Scientific Reports, Live science