Hoe hebben stekelvarkens seks?

KIJK-redactie

11 september 2017 12:59

stekelvarkens

Er zijn van die dingen waarbij je je afvraagt hoe dat toch mogelijk is. Zoals: hoe kunnen stekelvarkens zich voortplanten?

Hoe stekelvarkens – met al hun vlijmscherpe uitsteeksels – de liefde bedrijven? Heel voorzichtig, zou je zeggen. En inderdaad, het seksleven van een stekelvarken is niet ruig. Althans, niet ruig in de zin van lichamelijke actie tijdens de daad. Want ja, stekels blijven stekels en die zijn scherp. Maar wat er allemaal aan voorafgaat is toch best een beetje kinky te noemen.

Golden shower

Tijdens het voorspel van stekelvarkenseks draait het grotendeels om verleidelijke geuren. Allereerst het vrouwtje. Wanneer zij in de stemming komt, is geen voorwerp in de buurt meer veilig. Ze wrijft met haar vagina over alles wat los en vast zit, met de bedoeling een geurspoor voor het mannetje uit te zetten.

Wanneer manlief het geurspoor der liefde tot aan het vrouwtje heeft gevolgd, schudt ook hij een ietwat schunnig trucje uit zijn mouw. Hij gaat rechtop op zijn achterpoten staan en verleidt het vrouwtje ertoe dit ook te doen. Zodra ze recht tegenover elkaar staan, urineert het mannetje via zijn stijve penis over het vrouwtje. Maar niet zonder reden, want de geur van zijn urine maakt haar extra vruchtbaar.

Als de lichaamsgeuren bij beide seksen in de smaak vallen, maakt het koppel zich op voor het moment van de waarheid. En zoals gezegd houdt hier het wilde van dit verhaal wel weer een beetje op. Net als bij de meeste andere zoogdieren buigt het vrouwtje naar voren en doet het mannetje van achteren zijn ding, maar dan héél voorzichtig.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar [email protected]! Deze vraag kon je vinden in KIJK 7/2017.

Tekst: Jasper Verhaar