Wat stopten neanderthalers in hun mond?

Naomi Vreeburg

09 maart 2017 16:00

neanderthalers

Het tandsteen van neanderthalers geeft meer inzicht in wat de voormalig aardbewoners op het menu hadden staan.

Neanderthalers hebben te maken met stereotypering. Niet dat ze er nog veel van meekrijgen, aangezien deze mensachtigen al duizenden jaren onder de groene zoden liggen, maar ze worden veelal afgeschilderd als domme holbewoners die enkel vlees aten. Niet terecht, zo zou blijken uit een nieuwe studie.

Pijnbestrijding

Een internationaal onderzoeksteam heeft het tandsteen van een neanderthaler die 49.000 jaar geleden het loodje legde in Noord-Spanje onder de spreekwoordelijke loep genomen. Hierin werden DNA-resten van mos en pijnboompitten gevonden. Weinig dierlijks aan dus.

Ook vonden de wetenschappers in de gebitsresten DNA van een plant met stoffen die wij tegenwoordig gebruiken om aspirine te maken en van schimmels die penicilline produceren. Of de Spaanse neanderthaler dit gebruikte als pijnbestrijding is natuurlijk speculatief. Hoewel de meneer in kwestie wel wat medicijnen kon gebruiken: hij kampte met een abces in zijn kaak.

Vleesresten

Niet alleen de stukjes tandsteen van de man uit Spanje kwamen onder de microscoop van de onderzoekers terecht, maar ook die van neanderthalers uit de Ardennen. En hier vonden ze wel voornamelijk resten vlees – van onder andere neushoorn en schaap.

Bronnen: Nature, Gizmodo, Nature News