Supergevoelige methode vindt cocaïne in telefooncellen

kijkmagazine

12 mei 2010 10:00

Een 22-jarige student forensische wetenschappen heeft een methode bedacht waarmee extreem kleine hoeveelheden cocaïne kunnen worden gevonden, en die toegepast op een zestal telefooncellen.

De techniek gaschromatografie wordt gebruikt om te achterhalen wat de chemische samenstelling van een verdampt mengsel is. Sonica Delvi van de Universiteit van Derby vond een manier om die zo te verbeteren, dat daarmee nu hoeveelheden cocaïne van 50 picogram te meten zijn. Dat is 50 miljoenste van een miljoenste van een gram, oftewel de massa van 75 E. coli-bacteriën.

Delvi, een laatstejaars student, testte haar methode in zes Derbyse telefooncellen (zie foto). Ze haalde een steriel wattenstaafje over verschillende onderdelen van de toestellen, zoals de hoorn en de toetsen, en onderzocht de monsters vervolgens in het lab. Tot haar eigen verbazing bleken alle zes de cellen cocaïne te bevatten, zij het in zo’n kleine hoeveelheden dat die met de gangbare methode nooit zouden zijn gevonden.

Zie ook dit bericht.