Verrassing! Groot rif duikt op in de Amazone

Naomi Vreeburg

25 april 2016 13:00

Amazone

Een kilometers lang rif is ontdekt nabij de monding van de Amazone.

Waar denk je aan als we het woord ‘koraalrif’ laten vallen? Waarschijnlijk aan helder, tropisch water met veel kleurrijke dieren en planten. Je stelt je geen modderige bende voor. Toch zijn onderzoekers nu op een 1000 kilometer lang rif gestuit nabij de behoorlijk troebele monding van de Amazonerivier. En op deze plek leven een paar unieke, bizarre wezens.

Noord en zuid

In de jaren ’70 hadden onderzoekers al een paar dieren opgevist nabij deze monding die impliceerden dat er een rif aanwezig was. Marinebioloog Patricia Yager en haar team besloten dit rif op te zoeken. Maar gemakkelijk was dit niet, aangezien er in de studie uit 1977 geen GPS-coördinaten van de plek waren gegeven. Yager en haar collega’s gebruikten daarom geluidsgolven om de rivierbodem in kaart te brengen en stuitten zo op het rif.

Toen de onderzoekers vervolgens hun net uitgooiden, doken ze 60 verschillende soorten sponzen op, 73 soorten vissen, kreeften, zeesterren en ander rifleven. “We haalden de meest geweldige en kleurrijke dieren die ik ooit tijdens een expeditie heb gezien boven water”, vertelt Yager.

Wel merkten de onderzoeker een verschil op tussen de dieren in het noordelijk deel van de monding en het zuidelijk deel. Het noordelijk deel wordt meer blootgesteld aan nutriënten en afval die vanuit andere wateren de Amazone binnenstromen. Dit deel wordt gedomineerd door sponzen. Het zuidelijk deel heeft hier minder last van en wordt gedomineerd door kleurrijke koralen.

Olie

Hoewel het koraalrif pas geleden is ontdekt, maken de onderzoekers zich nu al zorgen om de plek. Er zijn namelijk plannen om olie te boren nabij het rif. Dit kan het ecosysteem behoorlijk aantasten, waarschuwt Yager. En dat zou natuurlijk zonde zijn.

Bronnen: Science Advances, ScienceAlert, National Geographic