Vijf wetenschappelijke 1 aprilgrappen

Naomi Vreeburg

01 april 2017 10:30

Ook de wetenschap doet aan 1 april. Enkele voorbeelden van wetenschappelijke grappen die eerder de revue passeerden.

Wetenschap is een serieuze bedoening die weinig ruimte laat voor grappen en grollen, maar op 1 april ligt dat toch net iets anders. Zelfs gerenommeerde kranten, tijdschriften en wetenschappelijke organisaties hebben er een handje van om op deze datum een onzinbericht de wereld in te sturen. Een kort overzichtje van de wetenschappelijke 1 aprilgrappen die door de jaren heen zijn gemaakt.

1923: Objecten slingeren

De krant Deutsche Allgemeine Zeitung liet weten dat de Russische wetenschapper Figu Posakoff een manier had gevonden om de “latente energie van de atmosfeer” te beteugelen. De ontdekking kon de Russen helpen objecten (hoe zwaar ze ook waren) bijna oneindig ver weg te slingeren. De New York Times besteedde er zijn voorpagina aan, niet wetende dat het een 1 aprilgrap was.

1965: Smell-O-vision

De BBC bracht een item op tv met een professor die beweerde een apparaat te hebben ontwikkeld waarmee je geur kon broadcasten, het zogenoemde Smell-O-Vision. Hij legde er koffiebonen in en sneed uien en ja hoor, mensen belden op dat ze de geuren van de producten via hun tv konden ruiken. Nonsens natuurlijk.

1981: Het haaienexperiment

In de Amerikaanse krant The News-Herald konden mensen lezen dat onderzoekers het gedrag van haaien wilden bestuderen. Natuurlijk niet gek, maar voor het experiment zouden ze 2000 blauwe haaien, hamerhaaien en witte haaien uitzetten in drie meren in het noorden van Michigan. Onder het bericht stond een zogenaamde quote van de National Biological Foundation: “We zijn niet verantwoordelijk als mensen worden aangevallen. Trouwens, als je zo dwaas bent om dit te geloven, verdien je het ook een beetje om te worden opgegeten.”

1998: Pi afronden

Mark Boslough schreef een artikel en publiceerde het in een nieuwsbrief geadresseerd aan de organisatie New Mexicans for Science and Reason. In het stuk stond dat de wetgevende macht van Alabama had besloten dat pi (3,1415…) voortaan moest worden afgerond naar de “bijbelse waarde” 3.

2015: The Force

Deze 1 aprilgrap herinner je misschien nog wel. Twee jaar geleden kondigde CERN aan het bestaan van The Force te hebben bewezen – de supernatuurlijke kracht in het universum van Star Wars. Onderzoekers weten niet zeker hoe The Force wordt veroorzaakt, maar de toepassingen zijn duidelijk: lange afstandscommunicatie, het beïnvloeden van gedachten en het optillen van zware objecten uit moerassen.