Vreemden kiezen aantrekkelijkere profielfoto’s dan jijzelf

Laurien Onderwater

25 april 2017 16:00

profielfoto

Wetenschappers beweren dat we zelf niet in staat zijn om de meest flatteuze foto te kiezen.

Wordt het tijd voor een nieuwe profielfoto op je Facebook- of LinkedIn-account? Vraag dan even aan een complete stranger of hij er eentje voor je uit wil kiezen. Want volgens wetenschappers van de University of New South Wales zijn vreemde mensen beter in staat een aantrekkelijke foto van jou te selecteren dan jijzelf.

Oordeel vellen

Tot deze conclusie kwamen psychologen nadat ze 102 studenten vroegen 12 profielfoto’s van hun Facebook-account te beoordelen op vijf karakteristieken: aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid, dominantie, zelfverzekerdheid en bekwaamheid. Daarnaast moesten ze drie foto’s uitkiezen die ze, respectievelijk, zouden plaatsen op hun Facebook-account, een professioneel account en hun dateprofiel.

Vervolgens was het de beurt aan 160 vreemdelingen die de profielfoto’s van de studenten moesten beoordelen op precies dezelfde manier als de studenten zelf hadden gedaan. De vreemdelingen velden ook hun oordeel over de gekozen foto’s van elkaar.

De psychologen concludeerden dat de profielfoto’s die de studenten hadden geselecteerd als minder aantrekkelijk werden ervaren door de onbekenden. Terwijl de foto’s die door de vreemdelingen waren gekozen wel als aantrekkelijk werden beoordeeld.

Split second

Het was een verrassing voor de onderzoekers dat mensen slechter in staat zijn een goede foto te kiezen voor op hun social media-account. Na al die jaren zouden we inmiddels toch wel moeten weten welk plaatje van onszelf te kiezen? Nou niet dus. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat we onszelf positiever zien dan anderen en daardoor een foto overschatten.

Dus wat heb je aan deze resultaten? Gezien het feit dat een eerste indruk in een split second wordt verkregen, is het handig een zo aantrekkelijk mogelijke foto te kiezen. Maar ja, daarvoor moet je dus wel even een willekeurig persoon op straat aanspreken om te vragen of hij er eentje voor je uit kan kiezen.

Bronnen: Cognitive Research: Principles and Implications, ScienceAlert!

Beeld: University of New South Wales



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Mens