Zelfreinigende kleding weer stap dichterbij

Laurien Onderwater

25 maart 2016 09:00

Zelfreinigende kleding

Kleine én grote wasjes hoeven dankzij deze nieuwe techniek straks niet meer in de wasmachine.

Nooit meer de was doen. Dit zou wel eens werkelijkheid kunnen worden dankzij een nieuwe technologie bedacht door onderzoekers aan RMIT University. De wetenschappers hebben slimme zelfreinigende kledingstukken ontwikkeld, gemaakt van nanomaterialen. Het enige wat kleren nodig hebben om van vlekken af te komen, is licht.

Trui van nanomateriaal

De groep onderzoekers heeft twee soorten nanomaterialen getest: zilver en koper. Wanneer deze materialen worden blootgesteld aan de zon of een lamp en het licht absorberen, komen zogenoemde hete elektronen vrij. Deze negatief geladen deeltjes vernietigen organische materialen die vlekken en vieze geurtjes veroorzaken.

Zelfreinigend textiel is niet nieuw; wetenschappers hebben het eerder met andere materialen ontwikkeld. Hiervoor werd titaniumdioxide of siliciumdioxide gebruikt, maar dat werkte lang niet zo snel als de nieuwe nanomaterialen. Daarnaast zijn de kleren met zilver of koper erop veel meer luchtdoorlatend.

Doe je wasmachine niet weg

Kunnen we de wasmachine nu bij het grofvuil zetten? “Wacht daar nog maar even mee”, adviseert onderzoeker Rajesh Ramanathan. “We moeten eerst nog meer tests uitvoeren, maar dit onderzoek legt wel een sterke basis voor het ontwikkelen van zelf-schoonmakende kleren in de toekomst.”

En dat scheelt niet alleen een hoop werk. Ook water wordt hiermee bespaard, aangezien wasmachines zo’n 22 procent van het water verbruiken in een gemiddeld huishouden.

Bronnen: Advanced Materials Interfaces, Popular Science, Science Alert