Zonnedeeltjes maken een griezelig geluid

André Kesseler

27 november 2019 12:59

magnetische noordpool noorden

Als het aardse magnetisch veld wordt gebombardeerd door geladen deeltjes van de zon zien we dat vaak als noorderlicht. Maar, zo ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Helsinki, het fenomeen maakt ook geluid.

Het team spitte door data van het Cluster Science Archive, samengesteld uit de meetgegevens verzameld door vier ESA-satellieten. De metingen van zes zonnestormen uit 2001 tot 2005 werden door het Finse team nauwkeurig bekeken.

Aardmagnetisch veld

Als de zonnedeeltjes onze atmosfeer bereiken, stuiten ze eerst op een deel van het aardmagnetisch veld dat de foreshock wordt genoemd. De botsingen die daar optreden, zorgen voor een reeks hoogfrequente magnetische golven. Die frequenties werden door de Finse wetenschappers omgezet in hoorbaar geluid en dat levert een spookachtig geheel op. Als de deeltjes verder in de atmosfeer doordringen en op een nieuwe laag stuiten (de zogenoemde bow shock), verandert het geluid en ook dat is goed te horen.

Volgens de Finse teamleider, Lucile Turc, wijst hun onderzoek erop dat de elektromagnetische golven hoog in de atmosfeer tijdens een zonnestorm veel complexer zijn dan altijd werd aangenomen. Bij ons blijft vooral dat enge geluid hangen.

Bronnen: Geophysical Research LettersUniversiteit van HelsinkiPopular Mechanics