20 jaar Hubble in beeld

kijkmagazine

24 april 2010 11:00

Vandaag is het op de kop af twintig jaar geleden dat de Hubble Space Telescope werd gelanceerd. Een mooi moment om een aantal visuele mijlpalen van deze ruimtekijker op een rijtje te zetten.
Rechts de eerste foto die Hubble maakte. Links een foto van hetzelfde gebied, genomen met een telescoop op aarde.

hst1

STScI/NASA/ESA

Rechts de eerste foto die Hubble maakte na zijn lancering op 24 april 1990. Links een foto van hetzelfde gebied, genomen met een telescoop op aarde.

STScI/NASA

Al snel na de lancering van Hubble bleek dat er iets mis was met de spiegels. In december 1993 installeerden astronauten twee apparaten om dit euvel te verhelpen. Deze foto’s tonen het verschil dat deze ingreep maakte: links voor, rechts na.

J. Hester/P. Scowen/Arizona State University/STScI/NASA/ESA

Een van de beroemdste foto’s van Hubble: de Pillars of Creation, een deel van de Adelaarsnevel waar veel nieuwe sterren ontstaan.

R.Williams/Hubble Deep Field Team/NASA

Eind 1995 keek Hubble héél diep in een héél klein stukje hemel. Het resultaat: de Hubble Deep Field, een samengestelde foto waarop bijna elk lichtvlekje een compleet sterrenstelsel is. In 2004 volgde de overtreffende trap van dit project: de Hubble Ultra Deep Field.

M. Livio/Hubble 20th Anniversary Team/NASA/ESA

Hét bewijs dat Hubble nog steeds ‘alive and kicking’ is: een schitterende foto die de kijker eerder dit jaar maakte en die in het kader van diens twintigste verjaardag werd gepubliceerd. Dit is overigens een stukje van de Carinanevel, hier zo’n 7500 lichtjaar vandaan.

Bronnen: Nature News, HubbleSite (Carinanevel), HubbleSite (Hubble Deep Field)