Om in te lijsten: asteroïde zoeft door Krabnevel

KIJK-redactie

22 oktober 2019 10:59

hubble krabnevel

Als we Hubble niet hadden, waren we een hoop prachtplaten armer geweest. Opnieuw heeft de ruimtetelescoop een mooi shot gemaakt.

Nee, die streep op de foto is geen afwijking of foutje. We zien hier een asteroïde (of planetoïde) die door de Crab Nebula raast en in het vizier van NASA’s ruimtetelescoop Hubble is gekomen. Op het moment dat de foto werd genomen, bevond de asteroïde zich op een afstand van 165 miljoen kilometer van ons aardbolletje.

Kiek!

De Krabnevel is het overblijfsel van een supernova-explosie die zich in het sterrenbeeld Stier bevindt op een afstand van 6500 lichtjaar. Die krachtige explosie liet een nevel na die bij een donkere hemel zelfs met een goede verrekijker of kleine telescoop is te zien. In het centrum van de nevel is een snel ronddraaiende neutronenster aanwezig, Krabpulsar geheten (rood omcirkeld in onderstaande afbeelding).

Maar de (figuurlijke) ster van deze foto is natuurlijk de asteroïde die een spoor heeft achtergelaten. Om deze foto te nemen, gebruikte Hubble een lange sluitertijd. En net als dat een camera met lange blootstelling aan de nachtelijke hemel leidt tot een plaat met sterrensporen, kan Hubble de sporen van andere astronomische objecten vastleggen.

De asteroïde is opgemerkt door Melina Thévenot uit Duitsland die heeft deelgenomen aan het Zooniverse-project, waarbij vrijwilligers helpen met het doorspitten van astronomische data. De foto was in eerste instantie in zwart-wit geüpload; nadat Thévenot het asteroïdepad had ontdekt, ging ze met de plaat aan de slag en verwerkte de gegevens van de Bayer-filter van Hubble om het tafereel in kleur weer te geven.

Nog niet afgeschreven

Dat Hubble – die volgend jaar 30 wordt – het overigens zo lang zou uithouden, werd aanvankelijk niet gedacht. Al snel na de lancering van de ruimtetelescoop bleek bijvoorbeeld dat er iets mis was met de spiegels. In december 1993 installeerden astronauten twee apparaten om dit euvel te verhelpen. De foto’s hieronder tonen het verschil dat deze ingreep maakte: links voor, rechts na.

hubble