Lancering CHEOPS-satelliet uitgesteld

Laurien Onderwater

18 december 2019 10:42

CHEOPS

De ruimtesonde van de European Space Agency (ESA) moet exoplaneten beter in kaart brengen. Maar die missie is nu uitgesteld.

Dankzij NASA’s ruimtetelescopen TESS en Kepler zijn we heel wat informatie rijker geworden over planeten die rond andere sterren dan onze zon draaien, zogeheten exoplaneten. De ESA doet nu ook een duit in het zakje met de CHaracterising ExOPlanet Satellite, kortweg CHEOPS. De relatief goedkope ruimtesonde (circa 50 miljoen euro) zou gisteren worden gelanceerd vanaf Kourou in Frans-Guyana aan boord van een Sojoez-FG-raket. Maar die lancering is uitgesteld.

“Tijdens de laatste countdown-operaties voor Flight VS23 werd de automatische reeks van de Sojoez-launcher 1 uur en 25 minuten vóór de lancering onderbroken”, meldt Arianespace, het bedrijf dat de lancering exploiteert. Aan boord van de raket waren ook vijf nanosatellieten (CubeSats) en een Italiaanse verdedigingssatelliet.