Luister naar oude sterren uit de Melkweg

Laurien Onderwater

2016-06-08 16:00:50

Zo klinken sterren uit een Melkweg

Wetenschappers hebben het geluid van resonerende sterren opgenomen. Het resultaat is een Melkweg-concert.

Wanneer je ’s nachts naar een hemel vol sterren kijkt, verwacht je niet dat het stille heelal eigenlijk allerlei geluiden produceert. Maar dit is wel het geval. Onderzoekers van Birmingham University zijn erin geslaagd audio-opnames te maken van een groep sterren die maar liefst 13 miljard jaar oud zijn.

Melkwegmuziek

Wat je in feite hoort, is geluid dat ‘gevangen’ zit in de sterren. Hierdoor gaan de hemellichamen resoneren. De frequentie is voor het menselijk oor niet waarneembaar, dus hebben de onderzoekers de trillingen versneld. En de resulterende muziek klinkt een beetje spooky. Buitenaards.

De sterren zijn niet alleen maar opgenomen om ons van een galactisch concert te voorzien, ze dienen ook nog voor wetenschappelijk onderzoek – asteroseismologie genaamd. De trillingen helpen wetenschappers de leeftijd en massa van de sterren te bepalen. Dit geeft ze inzicht in hoe de Melkweg was miljarden jaren geleden.

En? Brengt de ‘muziek’ je naar hogere sferen?

Bronnen: Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ScienceAlert, Engadget