Picture Perfect: interstellaire komeet 2I/Borisov

Laurien Onderwater

02 december 2019 08:59

Borisov komeet

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: de staart van een buitenaardse bezoeker in beeld gevangen.

In 2017 kregen wij aardlingen een object uit een ander zonnestelsel op visite: ‘Oumuamua. Het ging hierbij om het eerste object afkomstig uit een ander planetenstelsel dat we hebben waargenomen.

Eerder dit jaar passeerde de tweede interstellaire bezoeker de revue. De Oekraïense amateurastronoom Gennady Borisov kreeg hem eind augustus met zijn telescoop in het vizier. Later bleek het om een komeet uit een ander zonnestelsel te gaan en vernoemden sterrenkundigen het ruimteobject naar de ontdekker ervan: 2I/Borisov.

Borisov

Sinds zijn ontdekking wordt 2I/Borisov nauwlettend in de gaten gehouden door verschillende sterrenwachten, waaronder het William M. Keck-observatorium op Hawaï. Met zijn Low Resolution Imaging Spectrograph namen sterrenkundigen bovenstaande foto van de buitenaardse bezoeker die duidelijk de enorme staart – coma geheten – van de komeet laat zien.

Naarmate 2I/Borisov dichter en dichter bij de zon komt, wordt zijn staart aanzienlijk langer. Dat komt doordat de komeet voornamelijk uit ijs bestaat. De hitte en straling van de zon zorgen ervoor dat het ijs aan het oppervlakte van het ruimterotsblok sublimeert: het gaat over van een vaste staat naar gas en fijnstof. De coma is nu ruim 160.000 kilometer lang. Dat is 14 keer de grootte van onze planeet!

Om duidelijk te maken hoe klein ons aardbolletje ten opzichte van de kometenstaart is, maakten astronomen van Yale University – waaronder de Nederlandse sterrenkundige Pieter van Dokkum – bovenstaande plaat. Zo miezerig als we ons voelden bij het zien van de wereldberoemde Pale Blue Dot ervaren we niet bij deze foto, maar toch bezorgt hij ons een nederig gevoel.

Bronnen: YaleNews, IFLScience