Picture Perfect: röntgenkaart van de kosmos

Laurien Onderwater

10 juni 2019 09:59

ISS kaart NICER

Om je week goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: het ISS maakt een prachtige plattegrond van de nachtelijke hemel.

Zo nu en dan krijgt het internationale ruimtestation ‘bezoek’ van een nieuw apparaat. Maanden geleden was dat bijvoorbeeld NASA’s Neutron star Interior Composition Explorer (NICER). Dit toestel verzamelt en observeert röntgenstraling uitgezonden door neutronensterren (een neutronenster is het eindstadium van een ster en is dus wat overblijft na een supernova-explosie) en andere ruimteobjecten. Onderzoekers hebben nu een plaat vrijgegeven van de eerste 22 maanden van NICER’s waarnemingen in de vorm van een kaart, en hij is verbluffend.

In circa 90 minuten maakt het ISS een rondje om de aarde, dus het ruimtestation maakt meerdere keren de zonsopkomst en -ondergang mee. Maar zodra het donker is, gaat NICER aan de slag en scant de hemel op röntgenbronnen. De kaart die je hierboven (en hieronder) ziet, is dus het resultaat van bijna twee jaar gegevens verzamelen.

De witte puntjes zijn bekende röntgenbronnen, zoals de krabnevel, een supernovarest (het overblijfsel van een ster die aan zijn einde is gekomen) die zich op een afstand van 6500 lichtjaar van de aarde bevindt. Verder zie je natuurlijk een hoop paden. Die zijn ontstaan doordat NICER van de ene röntgenbron naar de andere bewoog, waarbij hij tussendoor losse röntgendeeltjes opving.

De gegevens verzameld door NICER zullen onder meer worden gebruikt om de ware grootte van neutronensterren te kunnen bepalen.

Bronnen: NASA, IFLScience, ScienceAlert