Picture Perfect: 35 maanfasen

Laurien Onderwater

16 september 2019 08:59

maanfasen maansverduistering

Om je week goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: de winnende plaat van de Insight Astronomy Photographer of the Year-wedstrijd.

Dat je voor schitterende foto’s van het heelal geen ruimtetelescoop als Hubble of Kepler nodig hebt, bewijzen de inzendingen voor de sterrenkundige fotowedstrijd Insight Astronomy Photographer of the Year wel. Elk jaar is het weer feest als de winnende foto’s uit verschillende categorieën bekend worden gemaakt.

Dit jaar mag de Hongaarse fotograaf László Francsics zichzelf Insight Astronomy Photographer of the Year noemen. Hij won in de categorie ‘Our Moon’ en was de algemene winnaar van de wedstrijd. Zijn prachtplaat is een samengestelde weergave die 35 fasen van de totale maansverduistering toont. Deze superbloedmaan vond op 21 januari 2019 plaats.

Hoe het komt dat de maan rood kleurt? Als de maan precies in de schaduw van de aarde valt, buigt de aardbol al het licht van de zon af, behalve het licht uit het rode spectrum. En dat valt op de maan, waardoor deze donkerder en roder van kleur wordt.

Bronnen: Royal Museums Greenwich, IFLScience