Dit is de scherpste foto ooit van het zonneoppervlak

Laurien Onderwater

30 januari 2020 12:38

zonneoppervlak

Aanschouw het borrelende oppervlak van onze reusachtige moederster. De Daniel K. Inouye Solar Telescope schoot de prachtplaat.

Hij mag dan wel de dichtstbijzijnde ster vanaf de aarde zijn; er valt nog een hoop te leren over de zon. Om die reden is NASA’s ruimtesonde Parker Solar Probe in 2018 gelanceerd met als doel te achterhalen hoe energie en hitte precies door de corona – de hete atmosfeer rond de zon – bewegen. Ook hoopt de NASA met de sonde meer te weten te komen over zonnestormen.

Maar vanaf onze aardkloot kunnen we de ster ook goed bestuderen. Overal ter wereld staan zonnetelescopen die het hemellichaam nauwlettend in de gaten houden. Zo ook het grootste exemplaar ter wereld, de Daniel K. Inouye Solar Telescope (DKIST). Een van zijn hoofddoelen is het analyseren van het magnetische veld van de zon. Maar net als de Solar Probe, schiet ook de Inouye-zonnetelescoop zo nu en dan prachtplaten.