Supersonisch zonder boem

André Kesseler

04 juli 2010 16:00

Het is weekeind, het is warm, dus alle reden om even lekker te chillen met een fraai plaatje. Enjoy.

Veel deskundigen gingen ervan uit dat de laatste vlucht van de Concorde op 23 oktober 2003 het einde betekende van het supersonische passagiersvliegtuig. De Concorde kon dan wel  met ruim twee keer de snelheid van het geluid, in minder dan drie uur van Londen naar New York vliegen, maar de prijs om een paar uurtjes eerder op de eindbestemming te zijn was hoog. Een retourtje kostte meer dan 8000 dollar en nog werd er door de vliegtuigmaatschappijen geen winst op gemaakt. Bovendien kon er, vanwege de enorme knallen (sonic booms) die het toestel produceerde als het door de geluidsbarrière ging alleen boven open zee sneller dan het geluid worden gevlogen.

Toch wordt er op verschillende plekken nagedacht over een nieuwe generatie supersonische vliegtuigen. Een ervan komt van Lockheed Martin. Uit simulaties die de Amerikaanse vliegtuigbouwer uitvoerde, bleek dat de sonic booms flink konden worden teruggebracht door een omgekeerde v-vormige vleugel te maken en de motoren aan de onderkant te plaatsen. Lockheed Martin presenteerde dit ontwerp in april aan de NASA, dat onderzoek doet naar een supersonisch toestel dat tussen 2030 en 2035 rond zou kunnen vliegen.

Speespleencompleet

Bronnen: NASA

Beeld: NASA/Lockheed Martin Corporation



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws