Timelapse toont veranderende vorm van supernova

Laurien Onderwater

02 november 2018 10:59

supernova SN 1987A

Met beelden die in de afgelopen 25 jaar zijn verzameld, hebben sterrenkundigen een timelapse van een van de bekendste supernova’s gemaakt.

Sinds hij op 24 februari 1987 werd ontdekt in de Grote Magellaense Wolk, is supernova 1987A een van de meest bestudeerde objecten in de astronomie. De supernova was het dramatische einde van een blauwwitte superreus, een van de meest lichtsterke en massieve sterren.

Met een afstand van 168.000 lichtjaar van de aarde is SN 1987A de dichtstbijzijnde waargenomen supernova sinds Keplers Supernova in 1604. Hij is ook de eerste supernova die werd waargenomen sinds de telescoop werd uitgevonden.

De sterexplosie is uitgebreid bestudeerd om te begrijpen wat er gebeurt nadat een ster sterft en hoe supernova’s evolueren. En nu heeft Yvette Cendes, een afgestudeerde student aan de Universiteit van Toronto en werkzaam bij de Sterrewacht Leiden, een timelapse gemaakt van de nasleep van de supernova.