Simulatie: verre exoplaneet mogelijk bewoonbaar

KIJK-redactie

31 mei 2016 09:00

buitenaards leven

Wetenschappers suggereren dat er mogelijk leven aanwezig is op Kepler 62-f, een aarde-achtige exoplaneet.

De aarde is de enige plek in het heelal waarvan we zeker weten dat er leven is, maar een aantal onderzoekers is ervan overtuigd dat daar snel verandering in komt. En exoplaneet Kepler 62-f is een goede kandidaat voor buitenaards leven, zo claimen ze.

Dampkring

De planeet, die veel weg heeft van de aarde, bevindt zich op een afstand van 1200 lichtjaar van de aarde en werd in 2013 ontdekt door de Kepler-ruimtetelescoop van de NASA. Kepler 62-f is ongeveer 40 procent groter dan de aardbol en cirkelt rond een ster die kleiner en koeler is dan onze zon. Veel meer is er echter niet over de planeet bekend.

Zo weten we niet precies uit wat voor gassen de dampkring van Kepler 62-f is opgebouwd. Het zou zelfs kunnen zijn dat de planeet helemaal geen dampkring heeft. Toch hebben wetenschappers met behulp van computersimulaties vastgesteld dat hij in bepaalde omstandigheden geschikt is voor de aanwezigheid van leven.

Zo tonen de onderzoekers aan dat wanneer de dampkring van Kepler 62-f ongeveer 25.000 keer meer koolstofdioxide bevat dan de aarde, de verre planeet het hele jaar een aangename temperatuur heeft voor water en dus leven. Zonder deze grote hoeveelheden van het broeikasgas zou het eventueel aanwezige water namelijk bevriezen.

“Speculatief”

“Het zijn leuke simulaties, maar de conclusies van de wetenschappers zijn zeer speculatief”, oordeelt sterrenkundige Lucas Ellerbroek over het onderzoek. “De onderzoekers hebben uitgerekend dat er onder bepaalde omstandigheden een gunstige temperatuur is voor vloeibaar water op Kepler 62-f. Maar om de aanwezigheid van water aan te tonen, zijn er waarnemingen nodig.”

“En zelfs dan zou de aanwezigheid van water alleen een aanwijzing zijn van mogelijke bewoonbaarheid en zeker geen garantie voor leven”, vervolgt Ellerbroek. “De omstandigheden die leiden tot de ontwikkeling van leven zijn zeer complex en van veel variabelen afhankelijk. Die kunnen onmogelijk met alleen simulaties worden vastgelegd.”

Bronnen: Astrobiology, The Independent, Gizmag