Wat heeft de Marsrover Curiosity ontdekt?

Laurien Onderwater

07 juni 2018 12:59

marsrover curiosity

De NASA doet erg geheimzinnig: Curiosity zou iets hebben ontdekt op de rode planeet, maar wat, dat houdt de ruimtevaartorganisatie nog even geheim.

Het is alweer bijna zes jaar geleden dat de rover Curiosity veilig landde op Mars. Sindsdien zijn we heel wat foto’s en informatie rijker. Dit zijn enkele van de top ontdekkingen die de Marsrover heeft gedaan:

1. Het eerste monster van binnenin een rots onthulde kleimineralen en niet te veel zout, wat suggereert dat er op Mars ooit zoetwater heeft gestroomd.
  2. Gladde, afgeronde rotsen duiden erop dat ze waarschijnlijk een paar kilometer stroomafwaarts zijn gerold. De stenen lijken op een gebroken trottoir, maar het zijn eigenlijk lagen van blootgestelde gesteenten gemaakt van kleinere fragmenten die aan elkaar zijn gecementeerd. Volgens de NASA duiden ze op een ‘beekje’ stromend water ongeveer kniediep.
  3. Marsrover Curiosity heeft geen methaan kunnen vinden op de rode planeet. Dat betekent niet dat er zeker weten helemaal geen methaan op Mars is. Maar áls het er is, gaat het om een hoeveelheid van maximaal 1,3 per miljard deeltjes (parts per billion).
  4. Tijdens de reis naar Mars ervoer Curiosity stralingsniveaus die de limiet van NASA voor astronauten overschrijden. NASA gebruikt deze gegevens van Curiosity om missies te bedenken die veilig zijn voor ruimtereizigers.
  5. Wetenschappers hadden bij Galekrater niet verwacht zo’n divers landschap aan te treffen op de rode planeet. Curiosity heeft grind, gestolde afzettingen, een ongewoon type mogelijk vulkanisch gesteente, door water vervoerde zandduinen, modderstenen en scheuren gevuld met minerale aderen ontdekt.

Stay tuned

Maar wat voor spannends heeft Curiosity dit keer gevonden? Sporen van leven? Dat weten we na vanavond. Vanaf acht uur Nederlandse tijd zendt de NASA live uit. Wat vooral cool is, is dat het publiek in staat zal zijn om vragen te stellen via sociale media. Wanneer vanavond de wetenschappelijke resultaten bekend worden gemaakt, worden ze ook gepresenteerd in het tijdschrift Science.

Hou onze website in de gaten, want vanavond zullen we de resultaten online zetten.

Bron: NASA

Beeld: NASA/JPL

KIJK 6/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!