Zonnestelsel miljoen jaar ouder dan gedacht?

kijkmagazine

24 augustus 2010 13:00

Op 4,5 miljard jaar is het niet veel, maar volgens nieuw meteorietenonderzoek is ons zonnestelsel 0,3 tot 1,9 miljoen jaar ouder dan uit eerder onderzoek bleek.

De 1,5 kilogram zware meteoriet waar dit onderzoek zich op richtte, landde in 2004 in de Sahara. Gekeken werd naar de verhoudingen tussen twee loodisotopen (loodatomen met verschillende aantallen neutronen in hun kern) in bepaalde delen van de meteoriet, die de eerste vaste materialen zouden moeten zijn die in het nog jonge zonnestelsel ontstonden. Hiermee heben wetenschappers de leeftijd van het zonnestelsel weten vast te stellen: 4,568 miljard jaar.

Audrey Bouvier

Sterrenkundige Audrey Bouvier leidde het onderzoek.

Als dit resultaat klopt, helpt dat een probleem de wereld uit. Op eerdere meteorieten werden namelijk twee dateringsmethodes losgelaten en die waren het niet met elkaar eens. Als onderzoekers keken naar de verhouding tussen aluminium en magnesium, leken de meteorieten grofweg een miljoen jaar ouder dan wanneer ze keken naar de hierboven genoemde loodverhoudingen. Bij de ‘Sahara-meteoriet’ vallen die twee schattingen wél samen.

De niet bij het onderzoek betrokken geofysicus Andrew Davis (Universiteit van Chicago) zegt op Nature News blij te zijn met dit resultaat. Wel stelt hij dat er meer meteorieten moeten worden bestudeerd om te zien of ook daar beide dateringsmethodes uitkomen op dezelfde leeftijd. “Bovendien moeten we er nog achter komen waarom eerdere meteorieten jongere loodleeftijden gaven”, zegt hij.

Bronnen: Nature News, New Scientist, Nature Geoscience