Zuidpoolgarnaal verbaast NASA

KIJK-redactie

30 maart 2010 13:00

NASA zoekt regelmatig naar levende wezens op plekken waar die nog nooit gevonden zijn. En eindelijk, de organisatie heeft beet. Niet op een verre planeet maar op Antarctica, bijna tweehonderd meter onder een dikke laag ijs.

Op een plek waar wetenschappers altijd dachten dat er slechts wat bacteriën konden leven, liet de NASA een kleine camera door een ijskap zakken. De onderzoekers waren totaal verrast toen er na een tijdje een soort garnaal in beeld kwam zwemmen. Even later werd ook een tentakel van een kwal opgevist. “We handelden in de veronderstelling dat er niets te vinden was. We vonden een garnaal die je graag op je bord zou hebben liggen”, aldus Robert Bindschadler van de NASA. Het gaat overigens om een oranje Lyssianasid amphipod, familie van de ‘normale’ garnaal.

De vondst is de eerste keer dat er leven gevonden wordt onder sub-glaciale omstandigheden. Er is dan ook nog genoeg te onderzoeken. “We hebben geen idee wat er daar beneden precies aan de hand is”, zegt bioloog Stacy Kim, die meehielp met het NASA-project.

De verrassende vondst kan als eye-opener dienen voor wetenschappers. Als er ontwikkelde organismen kunnen leven in ijskoud, donker water onder een ijskap, zou dat dan bijvoorbeeld ook kunnen op Europa, de met ijs bedekte maan van Jupiter?

Bronnen: NASA, via PhysOrg.com