‘Autisme-bril’ kan emoties bij anderen lezen

kijkmagazine

13 april 2016 12:00

Catalin Voss

Mensen met autisme hebben vaak moeite om emoties bij anderen te herkennen. Deze nieuwe Google Glass-toepassing moet daarbij gaan helpen.

Deze week kreeg de 20-jarige Duitse uitvinder Catalin Voss, student aan de Amerikaanse Stanford-universiteit, een bedrag van maar liefst 15.000 dollar toegekend. De reden: zijn Autism Glass, die kinderen met autisme kan vertellen of hun gesprekspartner gelukkig, verdrietig of boos is.

De bril filmt het gezicht van de persoon waar je naar kijkt en stuurt die opnames door naar een smartphone-app. Die analyseert ze, en laat je vervolgens weten welke emotie het gezicht vertoont. De video-opnames plus analyses worden ook bewaard, zodat de drager ze achteraf kan bestuderen en uiteindelijk leert om zónder bril in te schatten hoe een ander zich voelt.

Hoe bang?

Een kleinschalig experiment heeft al laten zien dat kinderen met autisme in elk geval bereid zijn om de bril te gebruiken. Ook zijn de eerste reacties bemoedigend. “Docenten zeggen dat de kinderen nu meer oogcontact maken en beter op blijven letten”, zegt Voss tegenover Scientific American.

Momenteel is Voss aan het stoeien met de manier waarop zijn vinding doorgeeft aan de gebruiker welke emotie iemand vertoont: met kleur, emoticons, of via geluidssignalen. Verder hoopt hij de technologie uit te breiden zodat die de gezichten van meerdere personen tegelijk kan ‘lezen’. Ook wil hij de bril nog wat gevoeliger maken – zodat je niet alleen weet dát iemand bang is, maar ook hóé bang.

Veilig in het verkeer?

De onder meer in autisme gespecialiseerde orthopedagoog Yvette Dijkxhoorn (Universiteit Leiden) noemt het idee van Voss “spannende technologie”. “Een belangrijk deel van de begeleiding van kinderen met autisme bestaat uit het ‘vertalen’ van sociale signalen, die vaak moeizaam en verkeerd worden begrepen”, zegt zij. “Als zo’n bril een deel van die vertaling op zich kan nemen, kan dat voor een bepaalde groep zeker de sociale interactie ondersteunen.”

Of het idee geschikt is voor iedereen met autisme, betwijfelt Dijkxhoorn. “Een ander belangrijk probleem bij autisme is omgaan met de overload aan informatie uit de wereld om ons heen. Zo’n bril is wat dat betreft ook wel weer een hoop extra informatie waar je mee om moet leren gaan. Wel prettig om te weten of kinderen met autisme ook op het verkeer blijven letten als ze zo’n bril op hebben.”

Bronnen: Autism Glass ProjectScientific American

Beeld: Stanford University, Autism Glass Project



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Mens