‘Autonome auto’s voorspellen egoïstisch rijgedrag’

KIJK-redactie

2019-11-20 08:59:04

zelfrijdende auto

Onderzoekers van het MIT en de TU Delft leren zelfrijdende auto’s hoe ze een egoïstische automobilist kunnen herkennen.

Stel je voor dat je links af moet slaan, maar dat je daar de gelegenheid niet toe krijgt van andere verkeersdeelnemers. Tot dan eindelijk een barmhartige Samaritaan ruimte voor je maakt en jij snel verder kunt. Een alledaags tafereel in het verkeer.

Voor ons is het vaak makkelijk om de intenties van een andere chauffeur, bijvoorbeeld die van de barmhartige Samaritaan, in te schatten. We weten snel genoeg of iemand een wat egoïstischer automobilist is of een altruïstischer type. Enkel door te kijken naar subtiele kenmerken in hun rijgedrag. Zelfrijdende auto’s missen dit inschattingsvermogen, maar daar probeert een groep computerwetenschappers verandering in te brengen.

Lees ook:

Formule

De onderzoekers deelden automobilisten allereerst in vier categorieën in: de altruïst die andere automobilisten áltijd pleast, de prosociale chauffeur die acties onderneemt waar de meeste verkeersdeelnemers van profiteren (soms gaat dat ten koste van hemzelf, maar niet altijd), de individualist die zijn eigen rijplezier wil verhogen en de competitieve rijder die het áltijd beter wil hebben dan de andere automobilist.

Daarna ontwikkelden de computerwetenschappers een formule waarmee ze konden berekenen hoe elke categorie zijn weg aflegt en welke acties ze daarbij uitvoeren. Aan de hand van deze formule moesten zelfrijdende auto’s vervolgens echte automobilisten categoriseren. Deze automobilisten kregen van tevoren een categorie toegewezen van de onderzoekers. Op deze manier werden zelfrijdende auto’s getraind om de acties van elke categorie beter te voorspellen.

Het resultaat: deze zelfrijdende auto’s zouden het rijgedrag van automobilisten uiteindelijk 25 procent beter inschatten dan de huidige autonome wagens.

Uitbouwen

Vervolgonderzoek is nodig om het systeem te verbeteren en uit te bouwen. Het gedrag van andere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, is namelijk niet meegenomen in het onderzoek. En die kunnen helaas ook egoïstisch gedrag vertonen.

Bronnen: Proceedings of the National Academy of Sciences, Ars Technica

Beeld: iStock

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK







De nieuwste editie

ook online te bestellen

Nummer 12




Meer Nieuws