Hoe speltechnieken ons gedrag kunnen aansturen

KIJK-redactie

14 juli 2018 12:59

gamification

Over een paar jaar doet de helft van alle bedrijven en instanties het: spelelementen gebruiken om ons dagelijks leven veiliger en aangenamer te maken, of om hun medewerkers te trainen en te motiveren. De zogeheten gamification slaat enorm aan, want hij haakt in op een oeroude menselijke behoefte.

Een dilemma voor het stoplicht: op het gaspedaal stampen en straks een paar seconden eerder op je bestemming zijn, of beheerst optrekken en extra punten pakken om je eigen topscore te verbeteren, waarbij je ook nog eens zuiniger rijdt en het milieu spaart? Automobilisten die in een recent model van de Toyota Prius stappen, krijgen van hun auto overal punten voor. Hoe zuiniger en milieubewuster je rijdt, hoe hoger je high score.

De Prius maakt van rijden een spelletje, en begon daar in meer of mindere mate zes jaar geleden al mee. Toyota is niet de enige autofabrikant die dat doet. Ford laat in zijn Focus een virtueel boompje groeien als bestuurders netjes rijden en wie in een Nissan Leaf stapt, strijdt mee in een online-competitie om de titel ‘beste Leaf-rijder ter wereld’.

Gamification

Automobilisten voor hun rijgedrag belonen is een voorbeeld van gamification: het toevoegen van spelelementen aan de echte wereld om een bepaald doel te bereiken. Dat doel is in dit geval mensen ervan overtuigen dat ze zuiniger moeten rijden.

Hoewel gamification op zichzelf niet nieuw is, steekt het de laatste jaren steeds vaker de kop op. Van verzekeraars die beloven je premie te verlagen als je laat zien dat je gezond leeft tot bedrijven die hun medewerkers geautomatiseerd punten toekennen als ze snel op mails van klanten reageren. En energieleveranciers gebruiken het om je te motiveren om minder energie te verbruiken. Thermostaat wat lager gezet dan normaal? “Goed gedaan! Hier heb je een virtueel groen blaadje. Je hebt de wereld net iets minder vervuild!”

Dit is het begin van het artikel ‘Game on!’ te vinden in KIJK 8/2018. Deze editie ligt in de schappen vanaf 19 juli tot en met 22 augustus.

Meer informatie:

Tekst: Nick Kivits

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Artikelen