NASA ontwikkelt nieuwe vleugel die van vorm verandert

Naomi Vreeburg

07 november 2016 13:00

nieuwe vleugel

De NASA en het MIT hebben succesvolle tests gedaan met een nieuwe vleugel die van vorm kan veranderen.

We hebben dan wel vliegtuigen gebouwd die veel sneller door de lucht schieten dan vogels, maar de manier waarop de dieren pijlsnel een andere vleugelvorm aannemen is nog niet nagebootst. Ook al zijn er verschillende technologieën de revue gepasseerd om dit bij vliegtuigen te realiseren. En daar is dit idee van de NASA en het MIT een nieuw voorbeeld van.

Motortjes

De nieuwe vleugel van de technici bestaat uit acht basiselementen die je kunt zien als bouwblokken van kinderen. Ze zijn zwart, kneedbaar en gemaakt van koolstofvezels. De acht subunits hebben een verschillende stijfheid. Door ze op de juiste manier te rangschikken, krijg je specifieke patronen die je van vormt kunt laten veranderen. Hier zijn slechts twee kleine motortjes voor nodig, melden de NASA en het MIT.

De twee partijen hebben al experimentele vleugels gemaakt met de bouwblokken, omgeven door een oranje, flexibele schil. Deze hebben ze allereerst aan een vliegtuigdummy vastgemaakt en getest in de windtunnel en vervolgens hetzelfde gedaan met een op afstand bestuurbaar vliegtuig. Beide proeven gingen… eh… voor de wind. Ze toonden aan dat de vliegtuigen met de nieuwe vleugel stiller en efficiënter werden.

Robotjes maken nieuwe vleugel

Hoewel deze testvleugels grotendeels met de hand in elkaar zijn gezet, wil de NASA hier in de toekomst kleine robots voor inschakelen. De organisatie heeft hier al prototypes van gemaakt. De vleugels zullen nu verder worden getest bij onbemande vliegtuigjes.

Bronnen: Soft Robotics, New Atlas