US Army krijgt nieuwe pick-up truck

KIJK-redactie

2016-10-04 16:00:32

Chevrolet Colorado ZH2

Autofabrikant General Motors komt met een nogal ruige en vernieuwende pick-up truck voor het Amerikaanse leger: de Chevrolet Colorado ZH₂.

We kennen de Humvee, het Amerikaanse legervoertuig van AM General dat faam maakte tijdens de Golfoorlogen, en de daarvan afgeleide Hummer voor op de openbare weg. Maar ook autobouwer General Motors ziet brood in samenwerking met het Amerikaanse leger. Tijdens de herfstbijeenkomst van de Association of the United States Army presenteerde de autofabrikant de Chevrolet Colorado ZH₂, een pick-up truck die op waterstof rijdt.

Terreinwagen met brandstofcel

De Chevrolet Colorado ZH₂ is een vierwielaangedreven terreinvoertuig waarvan het ontwerp is gebaseerd op de bestaande Colorado. De ZH₂ heeft echter een brandstofcel en elektrische aandrijving, en is bovendien groter. Hij is 1,98 meter hoog, weegt drie ton en is 2,13 meter breed. De truck is op alle fronten voorzien van versterkingen, heeft 37 inch banden en een wielophanging die speciaal is afgesteld op het berijden van oneffen terrein.

Chevrolet Colorado ZH2

De brandstofcel levert 92 kW; een enkele elektromotor levert 174 pk en drijft alle vier de wielen aan. In de toekomst krijgt elk wiel wellicht een eigen elektromotor.

Brandstofcel interessant voor leger

Vooral de brandstofcel van de Colorado ZH₂ is interessant voor het leger. De pick-up truck kan hiermee als stroomvoorziening fungeren op afgelegen locaties waar geen elektriciteit is. Daarnaast is het interessant dat het voertuig erg stil is, wat een groot voordeel kan zijn in verschillende situaties. Bovendien straalt de pick-up minder warmte uit.

Tijdens het rijden is er dankzij de elektrische aandrijving altijd een hoog koppel beschikbaar, ook bij lage snelheden en bij het wegrijden. De acceleratie is daarmee hoog; een voordeel als het voertuig bijvoorbeeld snel ergens weg moet komen. Het brandstofverbruik zou daarnaast laag zijn en het water, dat als ‘restproduct’ overblijft, kan op verschillende manieren worden gebruikt. De brandstofcel produceert 7,5 liter water per uur.

Een ander voordeel, ten opzichte van batterij-aangedreven elektrische voertuigen, is dat er geen accu’s moeten worden opgeladen – een tijdrovende aangelegenheid. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten. Nadeel is dat het licht ontvlambare waterstof op weinig plekken te krijgen is. Dat moet over potentieel lange afstanden worden aangevoerd.

Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell

Dit is de brandstofcel van General Motors die verschillende grote voordelen heeft ten opzichte van conventionele verbrandingsmotoren.

Overdracht in 2017

General Motors zal de Colorado ZH₂ tot begin 2017 blijven testen, waarna het voertuig wordt overgedragen aan het leger. General Motors ontwikkelde de Chevrolet Colorado ZH₂ samen met het US Army Tank Automotive, Research Development and Engineering Center (Tardec). Binnen een jaar zetten zij de Colorado ZH₂ concepttruck neer.

Bronnen: General Motors, Wired







De nieuwste editie

ook online te bestellen

Nummer 12




Meer Nieuws