Roos uitgerust met elektronisch circuit

Naomi Vreeburg

23 november 2015 11:00

Van cyborg-mensen kijken we niet meer zo op, maar cyborg-planten? Deze roos kreeg een elektronisch circuit ingebouwd.

Groene energie krijgt nu wel een heel letterlijke betekenis. Zweedse onderzoekers hebben het namelijk voor elkaar gekregen om een levende roos om te toveren tot een elektronisch circuit, zo melden ze in Science Advances. Deze technologie kan wetenschappers helpen de groei en chemische processen in planten naar hun hand te zetten.

Kleurverandering

Magnus Berggren en zijn collega’s waren al tientallen jaren bezig met het realiseren van zo’n elektronisch circuit in een plant. Maar ze vonden dit jaar pas hun heilige graal in een polymeer genaamd PEDOT-S:H. De roos zuigt deze stof op via het xyleem, een vaatstelsel dat ook water vervoert. In dit stelsel vormt de polymeer een soort geleidende kabels.

Een ander bestanddeel dat van nature al in de plant aanwezig is, draagt ook een steentje bij aan het circuit. We hebben het dan over het sap in de roos. Dit zit vol met ionen (elektrisch geladen deeltjes) en vormt samen met de kabels een elektrochemische transistor. Deze zet de signalen van de ionen om in een elektronische output.

In een tweede experiment werden de bladeren van de plant uitgerust met een ander polymeer, ook uit de PEDOT-familie. Hier vormde het ‘pixels’, een groep elektrochemische cellen. Wanneer een stroompje door de plant werd gestuurd, veranderde de bladeren met behulp van deze cellen van kleur.

Slimme planten

Deze technologie zou het op een dag mogelijk moeten maken om ‘slimme planten’ te creëren die we bijvoorbeeld met een stroompje kunnen vertellen wanneer ze moeten gaan bloeien, voorspellen de onderzoekers. Zo ver zijn ze overigens nog lang niet, maar het is een goed begin.

Bronnen: Science Advances, CNET