‘Trolleytrucks’ op Autobahn

kijkmagazine

2019-05-10 08:59:28

Duitsland heeft een stuk snelweg geopend waarop vrachtwagens via een bovenleiding op elektriciteit kunnen rijden. De ‘trolleytrucks’ moeten de uitstoot van broeikasgassen op de weg terugdringen.

Vrachtwagens zijn van al het wegverkeer de zwaarste vervuilers. Volgens het Europese Milieuagentschap zijn ze verantwoordelijk voor 27 procent van de CO2-uitstoot op de weg. In Duitsland denken ze voor dit probleem een milieuvriendelijke oplossing te hebben bedacht: een snelweg met bovenleidingen om hybride vrachtwagens van stroom te voorzien.

Lees ook:

eHighway

De zogeheten eHighway is 5 kilometer lang en ligt vlakbij Frankfurt. De vrachtwagens zijn op het dak van de cabine uitgerust met speciale stroomafnemers die langs de bovenleiding glijden. De elektriciteit waarop het systeem draait, komt uit duurzame bronnen.

De trolleytrucks rijden op stroom als ze zijn aangesloten op de bovenleiding en schakelen terug op hybride motoren als ze op de gewone weg belanden. De stroomafnemers verliezen automatisch het contact wanneer de bestuurder richting aangeeft of wanneer het voertuig een tunnel nadert. Sensoren die ‘voelen’ of er een bovenleiding aanwezig is, zorgen ervoor dat de stroomafnemers automatisch verbinding maken.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Milieuvriendelijk

Volgens ontwikkelaar Siemens verbruikt de technologie de helft minder energie dan verbrandingsmotoren. Als 30 procent van het Duitse vrachtverkeer op het systeem overstapt, kan dat jaarlijks een besparing van 6 miljoen ton CO2 opleveren.

Het elektrische stukje Autobahn wordt tot 2022 getest. Daarna is het de bedoeling dat het project wordt uitgebreid.

Bron: Deutsche Welle/Siemens

Beeld: Siemens

KIJK 5/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!







De nieuwste editie!

Editie 1-2020




Meer Nieuws