De vliegende kont is weer in de lucht

André Kesseler

13 mei 2017 10:00

Airlander 10

Na het crashen van de Airlander 10 vorig jaar ging zijn eerste vlucht dit jaar gelukkig stukken beter.

Het was een beetje triest nieuws toen de Airlander 10 in augustus 2016 ‘neerstortte’ op een veld bij het Britse Cardington. Op één of andere manier wil je dat de vliegende lobbes, het grootste vliegtuig van dit moment, succesvol wordt. Bekijk hieronder de traagste crash ooit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Succesvolle vlucht

Maar er is goed nieuws: de Airlander is begonnen aan een nieuwe reeks testvluchten en de eerste verliep zonder problemen. Het 91 meter lange luchtschip vloog maar liefst drie uur lang rond boven het graafschap Bedfordshire.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Toekomst?

Hoewel soortgelijke projecten in Amerika jaren geleden al werden stopgezet, zien de Britten nog steeds een toekomst voor de met helium gevulde luchtschepen. (Waarbij zo’n veertig procent van de opwaartse kracht overigens niet wordt geleverd door het gas, maar door de aerodynamische vorm van de romp. Die werkt daardoor als een soort vleugel.)

Volgens Hybrid Air Vehicles is de Airlander, die vijf dagen achtereen in de lucht kan blijven, onder meer heel geschikt voor het milieuvriendelijk vervoeren van maximaal 10.000 kilo vracht, maar ook als doorgiftestation voor (militaire) communicatie en als bewakingssysteem van vijandelijke gebieden of bij grote evenementen.

Airlander 50

Naast de Airlander 10 werken de bouwers ook aan de Airlander 50. De grote broer wordt 119 meter lang en kan in zijn laadruim van 500 kubieke meter maar liefst 60.000 kilo aan vracht of vijftig passagiers meenemen. Hoe groot zijn kont zal worden, beginnen we maar niet aan…

Bronnen: Hybrid Air Vehicles / Popular Mechanics

Beeld: YouTube / Hybrid Air Vehicles



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Filmpjes