Universiteit Leiden: tegen antibioticaresistentie

KIJK-redactie

13 september 2021 10:57

In 1928 ontdekte Alexander Fleming bij toeval het eerste antibioticum. Nu, bijna honderd jaar later, zijn er vele soorten antibiotica beschikbaar. Helaas zijn er tegenwoordig ook veel antibioticaresistente bacteriën die zich niet laten omleggen door het geneesmiddel.

De zoektocht naar nieuwe antibiotica is dan ook dringender dan ooit. Met de huidige methode kweken wetenschappers micro-organismen op en kijken vervolgens of ze moleculen maken die andere bacteriën remmen – moleculen met een antibioticawerking dus. Maar volgens onderzoekers van de Universiteit Leiden en Wageningen Universiteit kan kunstmatige intelligentie hulp bieden. Hun slimme software doorzocht de genen van bacteriën en ontdekte stukjes DNA waarmee een mogelijk antibioticum wordt gemaakt. Meer informatie.

Meer Beste Tech-idee 2021