Bacterie verraadt mogelijk vroeggeboorte

Naomi Vreeburg

18 augustus 2015 16:00

Onderzoekers hebben een link gelegd tussen de samenstelling van bepaalde vaginale bacteriën en de kans op te vroeg geboren kinderen.

Ongeveer 11 procent van de zwangerschappen wereldwijd eindigt in een vroeggeboorte, de baby komt dan ter wereld na een zwangerschap die korter duurt dan 37 weken. Dit kan nare gevolgen voor het kindje hebben. Amerikaanse wetenschappers hebben nu een link gevonden tussen de vaginale bacteriesamenstelling van de moeder en de kans op een vroeggeboorte.

Risico

Voor het onderzoek werden 49 Amerikaanse vrouwen gedurende hun hele zwangerschap gevolgd. Zij moesten wekelijks monsters aanleveren, zowel van hun geslachtsorgaan als hun speeksel en ontlasting, waarna de wetenschappers de bacteriesamenstelling onderzochten. Vijftien proefpersonen kregen te maken met een vroeggeboorte.

De onderzoekers ontdekten dat de deelnemers met een laag gehalte aan bacteriën genaamd Lactobacillus een grotere kans hadden op een te vroeg geboren kindje. De vrouwen die zowel een laag gehalte aan deze microben hadden als een hoge aanwezigheid van Gardnerella of Ureaplasma liepen nog een tikkeltje meer risico. Dit laatste is niet geheel verrassend: Gardnerella is al eerder opgemerkt als factor bij een vroeggeboorte.

Verschillende populaties

Uiteraard moeten we opmerken dat het aantal proefpersonen in deze studie laag is. Hetzelfde resultaat moet eerst zichtbaar worden bij meer vrouwen uit verschillende populaties om tot de conclusie te komen dat de samenstelling van deze microben daadwerkelijk ten grondslag ligt aan een vroeggeboorte.

Bron: PNAS, Livescience