‘Met mijn filmpjes neem ik mensen mee tijdens spoedritten’

Laurien Onderwater

2019-03-02 12:59:02

Robin Hartogsveld Ambuchannel

Ambulancemedewerker Robin Hartogsveld heeft een eigen YouTube-kanaal waarop je zijn spoedritten kunt zien. Aan KIJK vertelt hij hoe hij op dit idee is gekomen.

Zo’n negen jaar geleden maakte KIJK-abonnee Robin Hartogsveld – afgestudeerd in Design Research in Eindhoven – een carrièreswitch en schoolde zich om naar ambulancechauffeur. Om zijn rijvaardigheden te verbeteren, nam hij de spoedritten op, zodat hij de beelden later kon terugkijken. Dat bleek een gouden zet.

“Ongeveer twee jaar geleden ontstond het idee om iets te doen met de filmpjes die ik af en toe tijdens een spoedrit maakte met mijn dashboardcamera”, vertelt Hartogsveld. “Door die beelden terug te kijken en te analyseren, kwam ik erachter dat veel dingen die in het verkeer gebeuren een andere oorzaak hebben dan ik eerst dacht.”

“Als je als bestuurder van een hulpverleningsvoertuig voor een drukke kruising bijvoorbeeld niet op tijd een beslissing neemt wat je gaat doen, dan doet iedereen maar wat en wordt het een chaos. Dat kun je dus zelf sturen. Ik leerde ook dat bijna iedereen graag het juiste wil doen, maar dat dat gewoon niet altijd lukt. Dat gaf me zoveel inzicht dat het me interessant leek om die ervaring te delen.”

Ambuchannel

Zo ontstond Ambuchannel, het videokanaal dat kijkers meeneemt tijdens spoedritten. De gestabiliseerde 4K-camera die alles opneemt, is geplaatst tussen Hartogsveld en zijn collega, waardoor je echt het gevoel krijgt dat je meerijdt. Elke vrijdag uploadt de ambulancechauffeur een nieuwe video van een spoedrit en beantwoord hij wekelijks honderden vragen.

Inmiddels heeft Hartogsveld meer dan honderd video’s op YouTube staan – die in totaal al ruim 19,5 miljoen keer werden bekeken – en zijn bijna 168.000 mensen geabonneerd op het videokanaal.

Passend reageren

De filmpjes zijn niet allemaal even lang; de een duurt bijna een half uur, de ander slechts vijf minuten. Maar wat ze gemeen hebben, is dat ze spannend en informatief zijn. “Ik denk met de video’s daadwerkelijk verandering teweeg te brengen in hoe mensen kunnen reageren als er een hulpverleningsvoertuig aan komt. Zo zie ik steeds vaker dat mensen het extra rondje op de rotonde rijden en hun gevarenlichten aanzetten om aan te geven dat ze ons hebben gezien.”

Zo laat Hartogsveld in de ondertiteling weten welke acties van andere verkeersdeelnemers goed waren en waarom. “Ik kan al mijn kennis en ervaring stoppen in het maken en bedenken van de video’s. Momenteel ben ik bezig met een studio, en ik hoop in de toekomst vaker filmpjes te maken die nog instructiever en informatiever zijn. De mogelijkheden zijn legio.”

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Benieuwd naar de video’s van Hartogsveld? Je vindt ze hier. En wil je geen filmpje meer missen, abonneer je dan op Ambuchannel.

Heb je ook een interessant beroep, waarvan beeldmateriaal beschikbaar is én dat je met ons zou willen delen? Stuur dan een mailtje naar reageer@kijkmagazine.nl.







De nieuwste editie

ook online te bestellen

Nummer 12




Meer Filmpjes