Drone reist 260 kilometer met bloed

Laurien Onderwater

13 september 2017 12:59

bloed

Een team onderzoekers van de Johns Hopkins universiteit heeft een bijzonder record met een drone gevestigd.

Bloed redt levens. Het is niet voor niets de de slogan van een bekende bloedbank. Maar wat nou als bloed met de juiste bloedgroep van heel ver moet komen en het is hard nodig? Dan stuur je een drone. Want onderzoekers van de Johns Hopkins universiteit hebben onlangs een drone – de Latitude Engineering HQ-40 – 260 kilometer boven de Arizonawoestijn laten vliegen, waarna hij ongedeerd bloed afleverde.

Eerst nog even dit: het gaat hier niet om grote bloedzakken van donoren om gewonde mensen van bloed te voorzien. De wetenschappers gebruikten tijdens dit experiment eerst alleen nog samples. Maar in de toekomst zouden drones wel degelijk kunnen worden ingezet om gewonden snel van bloed te voorzien.

Met een bloedgang

Om tot hun resultaten te komen, hadden de onderzoekers in totaal 84 bloedsamples in paren afgenomen. De ene helft werd met een auto vervoerd, de andere helft met de drone. Beide voertuigen hadden koelsystemen ‘aan boord’ om de monsters op de juiste temperatuur te houden.

Na de rit of vlucht werden alle samples naar de Mayo-kliniek in Arizona gebracht. Daar werden ze getest op 17 van de 19 meest voorkomende chemie- en hematologische tests. Beide samples toonden vergelijkbare resultaten voor onder andere rode bloedcellen, witte bloedcellen, bloedplaatjes en natriumniveaus.

Goed en wel

De onderzoekers gaan met dit experiment door op een studie die ze twee jaar geleden uitvoerden. Toen toonden ze voor het eerst aan dat drones zich uitstekend lenen voor het vervoeren van biologische monsters, waaronder bloed. Maar nu hebben ze een record gezet door de drone 260 kilometer te laten vliegen en de bloedsamples goed en wel aan te laten komen.

Drones zijn ontzettend handig wanneer bloedsamples snel moeten worden onderzocht in een andere kliniek, maar de wegen ernaartoe slecht begaanbaar zijn voor vierwielers. De onderzoekers menen dat het sneller verkrijgen van diagnostische resultaten – onder moeilijke omstandigheden – zeker weten de zorg zal verbeteren en meer levens zal redden. Zijn drones dan toch een zegen?

Bronnen: Americal Journal of Clinical Pathology, Johns Hopkins Medicine, New Atlas