Honderd mooiste ruimtefoto’s door Swift-satelliet

KIJK-redactie

02 januari 2013 09:10

crab nebula

Wat is een mooiere manier om het jaar te beginnen dan met een nieuwe lading aan bijzondere ruimtefoto’s? De NASA publiceerde deze week een hele galerie online, gemaakt door de Swift-satelliet.

Om te vieren dat Swift al acht jaar werkzaam is, selecteerde het team de honderd mooiste foto’s die de satelliet in al die jaren heeft gemaakt. In een uitgebreid onderschrift leggen de onderzoekers bij elke foto uit waar je naar zit te kijken. En dat is maar goed ook. Zo lopen de foto’s uiteen van overblijfselen na een supernova tot massale sterrenclusters.

Omega Centauri is een van de grootste sterrenclusters in de ruimte.

Naast het schieten van bijzondere plaatjes is de satelliet van groot belang bij het ontdekken van gammaflitsen, ook wel bekend als GRB’s (gamma ray bursts). Deze flitsen zijn grote uitbarstingen van gammastraling in de ruimte. Vooral de telescoop UVOT aan boord van de satelliet, die ultraviolet en zichtbaar licht waarneemt, speelt hierbij een grote rol. UVOT ontdekt sinds de lancering van de Swift-satelliet in 2004 gemiddeld negentig uitbarstingen per jaar.

Bronnen: NASA, NASA/Goddard Space Flight Centervia EurekAlert!,