Kleinste kleurenfoto ooit afgedrukt

André Kesseler

18 december 2015 09:00

Onderzoekers van het Zwitserse Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) Zürich zijn erin geslaagd om een plaatje ter grootte van de doorsnede van een menselijke haar te printen.

Het geprinte plaatje van clownsvissen die in de buurt van een anemoon rondzwemmen, is maar 0,0092 vierkante millimeter groot. Zo klein, dat hij niet met het blote oog is te zien. Hij is nu door Zwisterse onderzoekers afgedrukt met quantum dot-technologie. Quantum dots (qd) zijn nanodeeltjes die zo zijn te manipuleren dat ze licht van een bepaalde kleur uitzenden. Door de grootte te veranderen, wordt bijvoorbeeld een geel dotje oranje.

Voor het plaatje printten de wetenschappers rode, gele groene en blauwe quantum dots met een resolutie van 25.000 dpi; dus de afstand tussen twee pixels in dit plaatje is maar 500 nanometer ofwel 0.0005 millimeter.

Leuk, maar heeft het ook nut? Jazeker. Volgens de onderzoekers kan het uiteindelijk leiden tot hyperscherpe displays en optische systemen. Het ETH gaat de technologie via het spin-off bedrijfje Scrona verder ontwikkelen.

Overigens kun je via Kickstarter een foto naar keuze laten afdrukken. Die is vervolgens te bekijken met µPeek, een soort draagbare microscoop die je aan je smartphone kunt koppelen. Check het filmpje.

Bronnen: KickstarterETH Zürich